Just do it!

Just do it!

måndag 21 december 2009

Eg ser…

Jag ser att du är trött,
men jag kan inte gå
alla stegen för dig.
Du måste gå dem själv,
men jag vill gå dem med dig.
Jag vill gå dem med dig.

Jag ser att du har ont,
men jag kan inte gråta alla
tårarna för dig.
Du måste gråta dem själv,
men jag vill gråta med dig.
Jag vill gråta med dig.

Jag ser du vill ge upp,
men jag kan inte leva
livet för dig
Du måste leva det själv,
men jag vill leva med dig.
Jag vill leva med dig.

Jag ser att du är rädd,
men jag kan inte gå i
döden för dig.
Du måste smaka den själv,
men jag gör död till liv för dig.
Jag gör död till liv för dig.
Jag har gjort död till liv för dig.
Jag har gjort död till liv för dig.

av Bjørn Eidsvåg

Denna underbara Norska psalm (tror det är en psalm), är det enda jag vill dela med mig idag.
För er som inte hört den, leta upp den på Spotify eller nånstans och lyssna! Den är underbar!
...egentligen mycket finare på Norska, men jag har översatt den lite slarvigt.
Dessa ord får mig att tänka på alla människor som har det svårt och inte mår bra.
Alla som inte har någon som går bredvid dem. Alla som fryser därute när jag sitter och myser i värmen. Alla som sitter i värmen, med någon bredvid sig, men ändå fryser...

Det är påtagligt hur mycket dessa få ord förmedlar. Tyvärr är dessa känslor bekanta för mig och jag är idag bara så tacksam för att må som jag mår.

Att ha haft någon som gått, gråtit och levt med mig...

Kanske lite loj inlägg.
Fast jag vet inte, det är trots allt tid för ljus och kärlek,
och även om detta bara är ord,
är det viktigt för mig i skrivande stund att dela dem med dig...

Stora kramen likaså...

19 kommentarer:

gittan sa...

Vackra, sanna och tänkvärda ord. Största kramen till dig / gittan

Maliva`s verden sa...

Hei du vakre.....ja den sangen er en av mine favoritt tekster, og ord til ettertanke. Så takk for at du deler den med alle de som besøker din vakre blogg. Vil også takke for alt du har delt med oss dette året...du er unik!
En fredfull julehøytid og et velsignet nytt år ønsker jeg deg.Maliva

Det vita dårhuset sa...

Vilket hjärta du har! Jag har setat och läst lite i dina blogginlägg eftersom jag är ganska ny inne hos dig. Och jag förundras över ditt sätt att skriva och din öppenhet!

Tack än idag för ett underbart inlägg!

Många kramar och GOD JUL önskar Erika

Marie - Systrarna sa...

Fina ord och mycket fina bilder du delar med dig av idag. Tack! kram från Systrarna (Marie)

lottens vita och gröna sa...

hej sötis! ohhhhhhhh vilken text, den ska jag spotifya!!! har me svårt att riktigt skaka av mig mitt jobb och gå hem och bara må och njuta...
hemlösa och psykiskt svaga fasen vem bryr sig egentlige??? tror de flesta gör det faktiskt men man måste agera med, att se dem rakt i ögonen och möta dom där dom är,istället för att slå ner blicken.. många av dessas största dröm är att bli en svensson, det som vi som är det bara vill ifrån, hmmm...underbar tid för de flesta och för andra ett helvete...men det går att lindra genom att pröjsa till bra oraganisationer typ stadsmissionen som gör ett fanastiskt jobb, gör nu det alla ni det som läser detta!!!! du är en underbart varm alldeles magisk människa som har ett hjärta som värmer många!!! varmkram lotten

Ina sa...

Åh så vackra ord, måste gå in och lyssna på den! Visst finns det många som har det svårt och vid denna tiden på året kan det nog kännas extra tungt då man står i kylan och tittar in...
Kram Ina

White cotton grass sa...

Sissel Kyrkjebö sjunger den otroligt vackert!

kram
helena

(eddas) sa...

Hei.....
Ja Bjørn Eidsvåg kan det med vakre tekster til ettertanke....er det en mann jeg hadde ønsket en kveld med...så er det absolutt han....
Nei...det er ikke alle som er så heldig og ha noen ved sin side.....og det er desverre mange mennesker som ikke har det så godt i denne tiden....så min oppfordring til alle er at om de kjenner noen som skal være alene ...ta de inn i varmen....
Ønsker deg og dine en fortsatt fin førjulstid...
Juleklem fra meg...

LjuvligtLantligt sa...

Väldigt vackert, sorgligt och tänkvärt.. Vi har alla varit där..
Kram Git

mysiga heestrand sa...

Mycket tänkvärt och vackert. Du skriver alltid så fint. Vilka fina snöbilder.
Största kramen till Dig
Kram Marita i Heestrand

Anonym sa...

Jag önskar dig en riktigt vilsam och fröjdefull jul tillsammans med din familj.

Julkram till dig, du underbara människa!

Eva-Mari

Änglarnas hus sa...

JAG TAR TILL MMIG AV DE VACKRA ORDEN..tACK FÖR ATT DU ÖVERSATTE DEM!!

En riktigt God Jul
och ett Gott Nytt år
vill jag önska dig och din familj!!!!
Kram Sanne!!

Synnøve. sa...

Godmorgon på dig Gòa.
Det är ingen psalm utan det är en sång som Björn Eidsvåg har skrivit.
Han är däremot präst, men jobbar inte som prest.
Men sången är vacker.
Kramen Synnöve.

Anonym sa...

Så otroligt vacker text.

Jag tog den genast till mitt hjärta.

Besöker din blogg för allra första gången och finner den helt enkelt sagolik!

En fröjdefull Jul till dej!

Monika / Tant Theas Lilla torp

Norregård sa...

Jag älskar den psalmen. Såg när han sjöng den tillsammans med Lisa Nilsson hos Skavlan.
Jag vill inte att dessa ord ska vara bekanta för dig...
God Jul!!! Tack för all underbar inspiration och tänkvärda ord du sprider;o)
Kram Kram Malin

Tones landliv sa...

Ja sanger er nydelig! -og du har skrevet så fint om den... Du tar vakre bilder og har det kjempefint hjemmme hos deg! God jul :)

Annas skattkammare sa...

Kikar in för att önska en God Jul! Tänkvärda ord du delger oss idag..
Kram /Anna

inga Heiddal sa...

Æ gott væri ef þú gætir verið með þessa vængi þegar þþu kemur og flogið sman æit í veður og vind,,,

LIVS LYST sa...

Hei! Satt og tittet litt nedover i bloggen din.

Sangen du så fint har oversatt til svensk her, er det Bjørn Eidsvåg som har laget en gang på 80-tallet. Men du vet kanskje?! :O) Den spilles i alle fall på radio enda. Den er virkelig nydelig!

"Bjørn Eidsvågs gjennombrudd som plateartist kom med Passe gal i 1983, også den nominert til Spellemannprisen. En rekke markante musikere deltok på en plate hvor artisten presenterte det som skulle bli hans mest kjente komposisjon – «Eg ser». Denne, og en rekke andre sanger, viste for alvor Eidsvågs potensial som formidler av sterke budskap på en enkel måte. «Eg ser» er blitt tolket av mange andre artister, og brukes daglig i sammenhenger hvor mennesker trenger trøst – eksempelvis begravelser og minnestunder. Sangen har for lengst fått sitt eget liv, noe artisten selv har fått erfare på flere av konsertene sine. Han har ofte måttet mane til stillhet i salen for at han skal kunne fremføre «Eg ser» slik han selv ønsker det."

Hilsen Liv